Jsem řidič a bolí mě záda.

Jsem řidič a bolí mě záda.

19. 2. 2025

19. 2. 2025

Pojďme na to, nastupujeme!

Klasický postup, který provádíme při nastupování do auta spočívá v tom, že pootevřeme dveře, vsuneme dovnitř pravou nohu, prudce se vytočíme vlevo, a potom co se protáhneme úzkou mezerou mezi střechou auta a dveřmi, teprve dosedneme. 

Při tomto pohybu dochází k prudkému rotačnímu pohybu v páteři a v závěru i k rotaci v pravém koleni.

Pokud máte výhřez ploténky, při rotaci v páteři (můžeme si představit pohyb podobný ždímání) dochází ke stlačení ploténky z obou stran a tedy k dlouhodobému zhoršení tohoto problému.

Jako alternativu tohoto pohybu navrhuji, je-li tedy možnost, otevřít dveře, k sedačce si stoupnout zády, posadit se, a až poté otočit celé tělo v kuse i s nohama dovnitř. Stejný postup jen opačně doporučuji při vystupování.

Jak se správně posadit?

Řekneme si, co je třeba hlídat při dlouhém sezení v autě, respektive před tím, než na cestu vyrazíme.

Nejvíce škodlivý sed spočívá v tom, že máme opěradlo sklopené vzad a v autě takzvaně ležíme. Tato poloha nás pak nutí sklouzávat níže a níže, dokud nesedíme na kostrči. Celá váha horní poloviny těla pak jde přímo do beder. Pokud takto sedíme dlouhodobě (a ruku na srdce, neděláme to jen v autě), hrozí bezprostřední nebezpečí výhřezu meziobratlové ploténky v bederní oblasti.

Proto doporučuji si sedadlo srovnat co nejvíce svisle, co jen vydržíme a bedra si podepřít menším polštářkem, nebo improvizovaně třeba mikinou aby zůstali v zastabilizované poloze narovnané a nemuseli jsme na správné sezení myslet.
Spousta moderních vozů má již ve výbavě možnost nafouknout si bederní podpěru, což vřele doporučuji. Ale i v takovém případě prosím nezapomeňte na již zmíněné narovnání opěradla do svislé polohy.

Další neméně zanedbatelná věc, které je určitě potřeba věnovat pozornost, je stlačování pedálů pouze pravou nohou, pokud máte automatickou převodovku.

V takové případě si nevědomky vytočíme pánev pravou stranou vpřed a tím si po dobu celé jízdy způsobujeme dysbalance v zádech a další zbytečné obstrukce.

U manuální převodovky toto riziko hrozí méně, jelikož pedály mačkáme oběma nohama. Ale k podobnému efektu může dojít i zde, pokud jedeme například dlouhou cenu nejvyšší rychlostí stupeň po dálnici.

Abychom tomuto problému předešli, doporučuji si levou nohu vždy opřít vlevo vedle pedálů a nedávat si ji pokrčenou pod sebe.

Dojeli jsme do cíle a vykládáme náklad!

Další velké téma které nelze opomenout je vykládání břemen z kufru auta.

Jedná se o velmi specifický pohyb v tom, že se musíme natáhnout do dálky, předklonit se do hloubky a do toho nám většinou vyšší váha břemene moc nepomáhá. Toto je velmi nebezpečný pohyb pro naše bedra a i zde při častém opakování velmi snadno hrozí bederní výhřez.

Pojďme zkusit variantu zvedání, kdy uděláme předklon, máme úplně narovnaná záda, pokrčená kolena a vystrčené pozadí. 

Další variantou u lehčího nákladu může být i takzvaná holubička na jedné noze a opět s úplně narovnanými zády.

K bezpečí našich zad může pomoci při zvedání nákladu i opření kolen o zadní nárazník… ale kdo by si chtěl špinit kolena že? :-) 

Závěrem k tomuto tématu bych ještě doplnit, že tato pravidla a doporučení platí i o vyndavání dětí z autosedačky. Vím, že se to snadno řekne, ne všechno se dá v životě 100% ohlídat… Ale zkusme co půjde.

Dojeli jste na místo určení, nebo jen zastavili na benzínce?

Existují dva velmi rychlé a velmi prospěšné cviky, které si můžeme střihnout kdekoliv po vystoupení z auta a které dokáží stav vašich zad rapidně zlepšit.

Prvním je takzvaný záklon, který ve skutečnosti nemusí být záklonem těla, ale spíše protlačením pánve směrem vpřed. Opřeme si dlaně o bedra a záklon provedeme kdykoliv po dobu cca 5-10 sekund potom co vystoupíme z auta. Navíc se jedná o velmi příjemné protažení po dlouhé cestě.

Druhý cvik je pak střídání podsazení pánve s vystrčením pozadí a tak pořád dokola. Nebo pokud jste již zručnější, můžete s pánví kroužit nebo dělat takzvané osmičky. Do atrofovaných beder tak naženete opět krev a krev je kyslík a kyslík je energie! :-) 

Určitě oba rychlé cviky moc doporučuji a přeji šťastnou a bezpečnou cestu!

U Lékárny 597,

Praha 5 – Zbraslav

info@tomasfirst.cz

+420 607 252 693

INFORMACE

© Copyright

2025

. All rights Reserved.

U Lékárny 597,

Praha 5 – Zbraslav

info@tomasfirst.cz

+420 607 252 693

INFORMACE

© Copyright

2025

. All rights Reserved.

U Lékárny 597,

Praha 5 – Zbraslav

info@tomasfirst.cz

+420 607 252 693

INFORMACE

© Copyright

2025

. All rights Reserved.